Onderzoek en behandeling van sensorische informatieverwerkingsproblematiek (sensorische integratie).We nemen waar met onze zintuigen en kunnen dan waarnemen: horen, zien, ruiken, proeven, voelen op de huid, maar ook voelen in ons lichaam zodat we voelen in wat voor houding dat we staan en voelen of we in balans zijn, zodat we ons evenwicht kunnen bewaren. Ons spierstelsel geeft op basis van onze zintuigen een reactie of juist niet. Denk hierbij aan “je trekt je hand weg op het moment dat je voelt dat de pan heet is” , “je hoort een hard geluid aankomen van een auto, je kijkt en controleert waar die auto is en springt opzij wanneer je verwacht dat deze tegen je aan komt”, “je reageert niet op het geluid van een auto die buiten je school voorbij rijdt”. Wanneer er een disbalans is in de sensorische informatieverwerking reageer je onvoldoende of overmatig. Dit is pas een probleem als je daardoor minder goed kunt functioneren. Wanneer je bijvoorbeeld niet tegen aanrakingen kunt, wordt het toch lastig om een ander kind een handje te geven in de rij op school, of allemaal bij elkaar te staan (en soms te botsen) bij het aan/uitdoen van de jassen. Wanneer je bijvoorbeeld niet goed evenwicht voelt ga je vaak veel bewegen om het enigszins te voelen. Je beweegt snel en vaak val je dan ook veel. Omdat je constant moet bewegen, kun je niet altijd goed je aandacht op een taak houden. We hebben allemaal wel een sensorisch informatieverwerkingsprobleem, zoals wagenziek, niet tegen geluid kunnen als je moet studeren, niet van wollen kleding houden, enz. Dit zijn vaak problemen die je makkelijk op kunt lossen. Maar wat als je bijna geen een kledingmateriaal kunt verdragen of van elk geluid geïrriteerd raakt.
Kom bij ons voor advies en dan bekijken wij of het zinvol is om een uitgebreide anamnese af te nemen en zo nodig onderzoek uit te voeren. We bekijken of we met begeleiding het kind voldoende kunnen helpen in samenwerking met ouders en vaak school of dat er ook behandeling nodig is.